fredag 23 oktober 2009

På tal om "ett fyrfaldigt leve"


så heter det THREE CHEERS FOR ...

Tre hurra, alltså, inte fyra. WHY?

tisdag 20 oktober 2009

USA - bildkollage




















Mount Rushmore

Native Americans

Vithövdad havsörn

Mayflower - en viktig amerikans symbol (läs mer här eller här)

Slaveriet

Capitolium, Washington D.C.

Hollywood, L.A.

N.Y.C

På tal om frihetsgudinnan


Frihetsgudinnan skapades av samma man som ritade Eiffeltornet i Paris, Gustave Eiffel hette han. Det var åtminstone stommen till statyn som han konstruerade, den är av järn och statyns yttre är av kopparplåt. Antagligen var statyn kopparfärgad från början - innan saltvattnet gjorde sitt och kopparn oxiderade. Som på den här replikan av ansiktet.


Enligt uppgift är är frihetsgudinnans näsa 120 cm lång! Mer viktigt är förstås varför statyn finns och vad det står ristat på tavlan som den berömda damen håller i handen. Läs mer om the Statue of Liberty wikipedia (klicka).







Skrivövning: Platsbeskrivning

Att beskriva platser

Med en bra platsbeskrivning kan man ta med sig läsaren vart man vill! Beskriv platsen med så många detaljer att läsaren kan skapa sig inre bilder och känna sig förflyttad dit!

Några tips när du beskriver en plats:

TÄNK PÅ ATT VI HAR FEM SINNEN! (SYN, HÖRSEL LUKT-, KÄNSEL- OCH SMAKSINNEN)
Beskriv alltså inte bara vad som SYNS och HÖRS, utan vad som LUKTAR, SMAKAR och KÄNNS.

Exempel: Stenarna skimrar i vattnet. Det luktar tång och havet smakar salt. Vinden känns kall och det mörknar, snart måste jag gå.

FÖRSÖK GESTALTA VAD PERSONEN DET HANDLAR OM GÖR (SER, HÖR, KÄNNER) PÅ PLATSEN.
Om man beskriver kan det bli så här: Kalle var arg. Men om du gestaltar kan du skriva så här: Kalle kastade fiskepöt i sjön medan han svor så det osade.

Och i stället för att skriva "det var en stormig höstdag" kan du beskriva platsen utan att ens använda orden storm och höst.

Exempel: Det var fortfarande lite kyligt och den starka vinden blåste nästan bort dörren när jag öppnade. Jag kunde känna lukten av av eldade löv och lite här och var låg skräp som vinden hade fört med sig.

BESKRIV PLATSEN VID EN BESTÄMD TIDPUNKT
Vid en bestämd årstid / Vid ett bestämt klockslag / Vid ett bestämt väder

Välj årstid, tidpunkt på dygnet, väder så att det ger din berättelse den stämning du vill skapa - en läskig berättelse blir ju till exempel läskigare om det är sent på natten och det stormar ute.

Exempel: Det luktar bensin. Solen skiner från en blå himmel och maskroserna vid vägkanten lyser gula. Killen på macken öppnar för dagen och kisar mot solen.

BYGG UPP EN STÄMNING
genom att först välj ut några detaljer du beskriver (men inte för många detaljer, det blir tråkigt).

Exempel: Mörkret sänkte sig som en regntung matta. Dörren stod på glänt och ett svagt ljussken mötte hennes ögon.

LÅT DET HÄNDA NÅGOT PÅ PLATSEN JUST I DET ÖGONBLICK DU SKRIVER
Vardagligt eller dramatisk. Till exempel vad en människa sysslar med, vilket kan vara ett bra sätt att tala om vad det är för årstid eller tid på dygnet.

Exempel: Mannen sprang med full fart ner mot vattnet, slängde sig i och ropade glatt "Härligt!" .

Eller vad som händer i naturen:
Vågorna rullar in mot uddens klippor. Trädens knoppar har har just börjar spricka ut. Den uppåtgående solens strålar träffar vattenytan och himlen skiftar i rosa.

SKRIVÖVNINGAR

1 Beskriv din favoritplats. Det kan vara en hörna i ditt rum, eller en plats du gärna besöker.
Beskriv platsen på ett sådant sätt att den som läser förstår hur bra du tycker om det här stället. Glöm inte ord som beskriver ljud och dofter. Finns det några människor eller djur där? Vad gör de i så fall?

2 Föreställ dig en riktigt härlig plats utomhus, ett ställe att drömma sig bort till. Låtsas att du är på platsen vid en bestämd tidpunkt.
Vilka detaljer tar du med för att tala om vilken årstid det är? Hur beskriver du vädret bäst genom att berätta vad en person på platsen gör, eller upplever med sina sinnen?

3 Föreställ dig en riktigt kuslig plats, ett ställe där du helst inte skulle vilja vara.
Låtsas att du (eller någon) är på platsen vid en bestämd tidpunkt. Beskriv med målande ord.
Vilken detaljer berättar om vilken tid det är det på dygnet, ? Händer det något eller har det nyss hänt något? Hörs det något ljud, känns det någon särskild lukt?

söndag 18 oktober 2009

Engelska lär man sig överallt

Det finns många som lärt sig engelska genom dator- och TV-spel. Jag känner en kille som säger att han lärt sig en hel del genom att titta på The Simpsons. Först tittade han på massor av avsnitt med svensk text på teven under flera år. Sedan var han redo för att titta på programmen utan text.


Att titta på DVD-filmer är också ett bra sätt att lära sig engelska. Först kan man se filmen med svensk text. Och sen kan man se den med engelsk text, det brukar oftast vara möjligt att byta.

Att titta på en gammal favoritfilm som man sett många gånger men med engelsk text i stället är ett jättebra sätt - man vet ju nästan allt vad de säger i filmen och när man så får man höra det på engelska, så förstår man mycket mer än vad tror!

När du tittar på film där de talar engelska - försök alltid att lyssna AKTIVT! Det fastnar mycket mer än du tror, men då måste du hålla öronen öppna!

Skrivövning: Att beskriva platser

Med en bra platsbeskrivning kan man ta med sig läsaren vart man vill! Beskriv platsen med så många detaljer att läsaren kan skapa sig inre bilder och känna sig förflyttad dit!

Några tips när du beskriver en plats:

  • TÄNK PÅ ATT VI HAR FEM SINNEN! (SYN, HÖRSEL LUKT-, KÄNSEL- OCH SMAKSINNEN)
Beskriv alltså inte bara vad som SYNS och HÖRS, utan vad som LUKTAR, SMAKAR och KÄNNS.
Exempel: Stenarna skimrar i vattnet. Det luktar tång och havet smakar salt. Viden känns kall och det mörknar, snart måste jag gå.

  • FÖRSÖK GESTALTA VAD DU (ELLER PERSONEN DET HANDLAR OM) GÖR (SER, HÖR, KÄNNER) PÅ PLATSEN.

Om man beskriver kan det bli så här: Kalle var arg.
Men om du gestaltar kan du skriva så här i stället: Kalle kastade fiskepöt i sjön medan han svor så det osade.

Och i stället för att skriva "det var en stormig höstdag" kan du beskriva platsen utan att ens använda orden storm och höst. Exempel: Det var fortfarande lite kyligt och den starka vinden blåste nästan bort dörren när jag öppnade. Jag kunde känna lukten av av eldade löv och lite här och var låg skräp som vinden hade fört med sig.

  • BESKRIV PLATSEN VID EN BESTÄMD TIDPUNKT

Vid en bestämd årstid / Vid ett bestämt klockslag / Vid ett bestämt väder

Välj årstid, tidpunkt på dygnet eller väder så att det ger din berättelse den stämning du vill skapa - en läskig berättelse blir ju till exempel ännu läskigare om det är sent på natten och det stormar ute.

Exempel: Trädets grenar slog mot fönsterrutan. Genom fönstret lyste en blek strimma månljus.

Exempel: Det luktar bensin. Solen skiner från en blå himmel och maskroserna vid vägkanten lyser gula. Killen på macken öppnar för dagen och kisar mot solen.

  • BYGG UPP EN STÄMNING

genom att först, innan något händer eller någon säger något, välj ut några detaljer du beskriver (men inte för många detaljer, det blir tråkigt).

Exempel: Mörkret sänkte sig som en regntung matt. Dörren stod på glänt och ett svagt ljussken mötte hennes ögon.

  • LÅT DET HÄNDA NÅGOT PÅ PLATSEN JUST I DET ÖGONBLICK DU SKRIVER

Vardagligt eller dramatisk. Till exempel vad en människa sysslar med, vilket kan vara ett bra sätt att tala om vad det är för årstid eller tid på dygnet.

Exempel: Mannen sprang med full fart ner mot vattnet, slängde sig i och ropade glatt "Härligt!" .

Eller vad som händer i naturen:
Vågorna rullar in mot uddens klippor. Trädens knoppar har har just börjar spricka ut. Den uppåtgående solens strålar träffar vattenytan och himlen skiftar i rosa.


SKRIVÖVNINGAR

1 Beskriv din favoritplats. Det kan vara en hörna i ditt rum, eller en plats du gärna besöker.

Beskriv platsen på ett sådant sätt att den som läser förstår hur bra du tycker om det här stället.
Glöm inte ord som beskriver ljud och dofter.
Finns det några människor eller djur där? Vad gör de i så fall?

2 Föreställ dig en riktigt härlig plats utomhus, ett ställe att drömma sig bort till.

Låtsas att du är på platsen vid en bestämd tidpunkt.
Vilka detaljer tar du med för att tala om vilken årstid det är?
Hur beskriver du vädret bäst genom att berätta vad en person på platsen gör, eller upplever med sina sinnen?


3 Föreställ dig en riktigt kuslig plats, ett ställe där du helst inte skulle vilja vara.

Låtsas att du (eller någon) är på platsen vid en bestämd tidpunkt. Beskriv med målande ord.
Vilken detaljer berättar om vilken tid det är det på dygnet?
Händer det något eller har det nyss hänt något?
Hörs det något ljud, känns det någon särskild lukt?


Idé: "Skrivboken" av Lasse Ekholm

söndag 11 oktober 2009

Skrivuppgift: Dialog

Att skriva dialog
(dialog kallas de avsnitt i en berättelse där människor talar med varandra.)

Vad personerna i en berättelse säger, och hur de säger det, kan berätta mycket om dem.

Det finns två sätt att skriva dialog.

KOM IHÅG: Välj ett av sätten och håll dig sedan till det - blanda inte!

1) Att sätta det som sägs inom så kallade anföringstecken:
”Om superidolen Jesse James kommer på Saras födelsedag lovar jag att gå naken när jag blir skolans Lucia”, sa Petra.
”Hur kan du vara så säker på att bli Lucia?”, undrade Rico.
2) Att börja varje replik med ny rad och ett så kallat talstreck:
- Vem skulle ni annars rösta på? fnös Petra. Den där mulliga Sara med sitt råttfärgade hår kanske?
- Hon är väl inte mullig heller, svarade Rico. Jag tycker hon är snygg.
- Snygg! Den kossan!

TÄNK EFTER: Titta i boken som du läser i skolan. Hur ser dialogen ut i den? Hur ser den ut i din bänkkompis bok? Vilket sätt - anföringstecken eller talstreck - tänker du använda?
Blir det ny rad när en person börjar tala i boken du läser? Hur skrivs det när det är flera som talar samtidigt?
KOM IHÅG: Jag vill att du kommer ihåg att börja på ny rad varje gång när någon börjar tala.

Några råd när du skriver dialog:

 Dialogen ska låta som vanligt prat, men får ändå inte vara lika pratig .
Skriv inte precis som vi pratar, för det blir alldeles för okoncentrerat!
 En bra dialog ska berätta något om personen som talar och föra handlingen framåt. Stryk eller ändra det dina personer säger som varken berättar något om hur personen som talar är, eller som inte för handlingen framåt!
 Låt gärna personerna göra något som berättar om deras känslor, eller tankar, i samband med en replik: - Din fegis! skrek Sara och drämde tallriken i bordet.
 Snåla med orden! Inga långa tal, tack. Låt hellre personerna säga för lite än för mycket, är du övertydlig blir det för tråkigt för läsaren.
 Läs dialogen högt för dig själv och försök höra om den låter naturlig.

Skrivuppgift:

1. Skriv en dialog mellan ett barn och en förälder . Barnet vill något som föräldern inte vill. Det kan vara att barnet vill ha en dyr grej, eller göra någonting som den vuxne inte vill att barnet ska göra.

2. Skriv en dialog mellan ägaren till en mycket värdefull hund och den person som tog med hunden för en promenad och tappade bort den. Vad säger hundägaren till personen som tappat bort hunden, och vad säger personen till hundägaren? I dialogen ska du inte bara få fram vad som hänt utan också försöka berätta något viktigt om de två personerna och om hunden. (Du kan välja något annat än en borttappad hund, det viktiga är att en person äger något som den andre tappat bort).

1. Har du en egen idé på en dialog så skriv den också! Det viktiga är att det inte är fler än 2-3 personer som samtalar med varandra. (Kanske kan du använda just den här dialogen i din berättelse senare.)

USAs befolkning har ökat sedan textboken skrevs


(Klicka på bilden för att göra bilden större.)

303,8 miljoner invånare fanns det i USA i juni 2008. Enligt SCB (Statistiska centralbyrån) fanns det 9 256 347 invånare i Sverige den 31/12, 2008. Jämför med New York, USA:s största stad, som har cirka 8,3 miljoner invånare ...


Källa: www.infoplease.com

USA:s femtio stater och huvudstaden Washington DC

Delstaterna

'

(Klicka på bilden för att göra den större.) Bildkälla: www.infoplease.com

Klicka på denna länk för att läsa mer om de olika delstaterna:

Eller den här:


Huvudstaden


USA:s huvudstad Washington DC ligger på gränsen mellan delstaterna Maryland och Virginia i ett eget område som kallas District of Columbia (=DC).

Mer fakta om USA

hittar du här: http://www.usaresan.se/fakta+om+usa/usa/ (på svenska)


lördag 10 oktober 2009

Siffror - numbers in English

Siffror (four, forty) och ordningstal (fourth, 40th/fortieth) på engelska. KLICKA HÄR

(Jag valde 4 och 40 som exempel för de siffrorna tycker jag fortfarande är knepiga - jag måste alltid tänka efter två gånger innan jag stavar dem!)


torsdag 8 oktober 2009

Skrivuppgift: Dagbok

Titta på bilderna av alla olika människor längre ner på Skoligt-bloggen, välj ut en (eller rita ett eget porträtt på en person). Vem är personen?
Fundera lite över det innan du börjar skriva i dagboken i jag-form (det är DU som är personen; du ska sätta dig in i en annan persons liv).

Namn?
Ålder?
Familj?
Vad gör han/hon om dagarna?
Har personen någon hemlighet, eller någonting han/hon drömmer om?


Hur ser personen ut – glad, ledsen, pigg eller trött? Du kan utgå ifrån det när du beskriver hur personen mår den här dagen.


Du kan börja med att skriva ner ”personuppgifterna”, men sedan behöver du inte bry dig om att presentera ”dig själv” mer när du börjar skriva i dagboken (för då blir det ju mer som ett brev till en ny brevvän och inte en dagbok).


Skriv en dagbok för en dag (en längre text) eller skriv korta texter om en hel vecka i personens liv.

En dagbok är en privat sak – i den skriver man sällan bara om vad man gör och vad som händer, utan mycket om hur man mår, vad man vill, vad man känner.
· Vad har hänt under dagen som han/hon vill skriva om?
· Hur mår personen?
· Vad tänker han/hon?

SKRIVÖVNINGEN går alltså ut på att:

SKRIVA EN DAGBOK, FÖR 1-7 DAGAR I EN PÅHITTAD PERSONS LIV.

Försök leva dig in i hur den personen är, vad den känner och vad den gör. Välj en av bilderna personerna här nedanför och låtsas att det är den som skriver berättelsen.

Hitta på ett namn, ålder, vad personer gör om dagarna. Och vad personen har för hemlighet – en liten eller stor hemlighet, men något personen bara berättar i sin dagbok, inte för sina föräldrar eller vänner.



Namn:



Ålder:



Skola, yrke/sysselsättning:



Hemlighet:





Skriv i ditt skrivhäfte. Det blir 1-7 dagar du ska skriva om, börja varje dag med en rubrik:

DAGBOK ……..dagen den …………./……., årtal

Betr. skrivuppgift: Dagbok (porträttbilder)