torsdag 27 januari 2011

7A - Bokläsning v.5

Till på måndag 31/1 ska de första tre kapitlen vara lästa, så att vi kan samtala om det ni läst och frågorna ni skulle besvara.

Till på torsdag 3/2 ska ni ha läst till och med sidan 80 och ha skrivit i er läslogg om det ni läst, enligt mina ansvisningar.

En del klarar sig med lektionstiden, andra behöver ta hem för att hinna läsa.

Alla läsanvisningar finns här.

onsdag 26 januari 2011

Facit till två uppgifter på arbetsbladet om don't och doesn't

Facit till uppgift 2 och 6 på övningsbladet:


Uppgift 2 . Rätt eller fel? Jag har rödmarkerat det som är fel.

He don’t play basket ball. (doesn’t)

He play tennis. (plays)

They don’t like cats.

You doesn’t sing very well. (don’t)

You likes to sing, doesn’t you? (like, don’t)

She doesn’t eat fish.

I doesn’t works here. (don’t work)

We don’t understand Spanish.

We understands English better. (understand)

The cat doesn’t live in this house. It live next door. (lives)

Uppgift 6. Vad är rätt? Stryk över det som är fel. Jag har rödmarkerat det som är fel.

Do/does they play/plays together?

Do/does they understand everything?

Do/does he understand/understands French?

Do/does your mother work/works a lot?

Do/does he write/writes to her sometimes?


Som du märker räcker med att ett av verben har s på slutet (så som de ska ha vid he, she, it). Annars blir det ”kaka på kaka”:

He plays tennis. She likes gorillas.

He doesn’t play tennis. She doesn’t like gorillas.



måndag 24 januari 2011

Klass 7A: Klassen läser en bok.

I dag började läsningen av den nya boken, som jag hoppas och tror att ni kommer att gilla!

Här finns alla de papper ni fått som beskriver hur ni ska arbeta, kan vara bra att ha om man glömt papperen i skolan!



(vissa av sidnumren har tyvärr blivit konstiga i och med att jag sparade upp dokumentet, men du kanske kan klara dig med kapitelrubrikerna tills du är i skolan)






Klassrumsord 1

In Englishpå svenska
backpack
clock
computer
desk
dictionary
eraser (rubber)
exercise book
file
gymnasium
head/teacher, principal
map
notice board
pencil
pen
pencil sharpener
playground
pointer
pupil
rubber
ruler
wastepaper basket
whiteboard pen
perferator, punsch
stapler
timetable
key
glue
crayon
calculator
compass
check mark
(a pair of) scissors
lesson
social studies
science

Läxa (se även "Klassrumsord 2"): 7C fredag 28/1 och 7A,B tis 1/2

Direktlänk till word-dokumentet

Klassrumsord 2



KLICKA på bilden så blir den stor nog för att kunna läsas.




LÄXA
Er uppgift är att

1) översätta orden i den långa listan med klassrumsord (se "Klassrumsord 1" här ovanför) och öva på dem (varför inte 5-10/minuter per dag, flera dagar i rad? Mitt bästa minnesknep!). Det blir ett muntligt förhör, eller kanske en tävling mellan 2 lag (halva klassen mot andra halvan) om ni hellre vill?

2) Fylla i det engelska ordet för de 6 klassrumsord jag beskrivit här nedanför +
välja fyra egna ord från den långa listan och själv beskriva dem på engelska.
Översätt också orden och rita en liten bild - att lära sig glosor med små teckningar kan vara ett bra minnesknep. Prova!

Tills på fredag 28/1 för 7C och tis 1/2 för 7A + B

DIREKTLÄNK till pdf-dokument





lördag 22 januari 2011

Öva do/does, don't/doesn't (och andra hjälpverb) på nätet


Här kan du göra en övning på nätet: http://www.learnenglishfeelgood.com/lefg2_dodoes.html



och här är en övning där du ska välja mellan fler hjälpverb än do/does och don't/doesn't

Lycka till!

Svenska 7A - hemuppgift

Senast fredag 4/2 ska din text om terrakotta-armén vara inlämnad. Artikeln har du sedan tidigare och beskrivningen av uppgiften delades ut fredagen den 21/1. De har också skickats i veckobrevet v. 3.

Spara inte till sista minuten! Visa gärna upp den innan den 4/2 så får du tidigare respons av mig.

onsdag 19 januari 2011

Det blir ett test på de olika sakerna vi arbetar med för närvarande

De första veckorna på terminen arbetar eller kommer vi att arbeta särskilt med tre olika saker. De kommer sedan på ett test i vecka 5 (vi bestämmer datum tillsammans). Testet har vi för att se om du har tillägnat dig kunskaperna eller om du behöver träna mer.

Om man har arbetat med uppgifterna på lektionerna och frågat när man inte förstått, och förbereder sig genom att repetera det man arbetat med bör man klara testet bra.
Har du varit frånvarande på lektionerna så behöver du alltid ta reda på vad du missat, och arbeta hemma om det behövs för att komma ikapp. Du kan också gå till läxhjälpen på måndagar!


Vad som kommer på testet:

1. HUR MAN KAN STÄLLA FRÅGOR
Vi koncentrerar oss på frågor som börjar med Do you ..?, Did you ..?, Are you ..?, Have you..?
Du får i uppgift att formulera hur man ska säga om man ska fråga om en viss sak. (Så som ni arbetat på lektionerna.)

2. NÅGRA oregelbundna och ett par regelbunda VERB.
Du kommer att få fylla i verbformerna som saknas och skriva meningar där du ska använda rätt verbform.

1:a temaformen/2:a temaformen/3:e temaformen
(tänk: att ..., igår ... jag, jag har ...)

like, liked, liked (att spela, igår spelade jag, jag har spelat)
play, played, played

find, found, found
get, got, got
go,went, gone
have, had, had
be, was/were, been
lose, lost, lost
see, saw, seen
think, thought, thought


3. När man använder DON'T och när man använder DOESN'T
Du ska välja mellan don't och doesn't i några meningar, och bestämma vilket som är rätt. (Det är som de där "snobbiga s-en" när ni tränade verb i presens (I play - He plays)!)

I don't
You don't
He doesn't
She doesn't
It doesn't
We don't
You don't
They don't

MER INFORMATION OM DON'T OCH DOESN'T:
När man använder "not" ( i nekande satser) tar man oftast hjälp av "do" (eller "does" vid he/she/it), men om det finns ett annat så kallat hjälpverb (am/are/is, was/were, have/has, had, can, will, must, shall) använder man INTE do/does eller did.

Ett hjälpverb kan inte stå ensamt i en mening (det behövs TVÅ verb), men det kan de så kallade huvudverben.

Jämför:
huvudverb: I work hard.
hjälpverb: She is playing floorball. / He will play tomorrow. / Do you like meatballs?


Hitta ordet med WORDHIPPO

På WORDHIPPO kan man hitta synonymer (ord som betyder samma sak) och motsatsord på engelska.


Jag har lagt upp en direktlänk i listan till höger på bloggen också, bland ordböcker.

tisdag 18 januari 2011

Nytt år - nya läxor! Läxa till fredag 21/1 (7a,b,c)

I läxa från i dag tills på fredag 21/1 har ni i uppgift att 10-15 minuter/dag (tis,ons och tors) öva på 10 verb och deras temaformer.

Förutom att öva på verbens böjningar prövar ni då också hur det fungerar om ni pluggar korta stunder flera dagar i rad, och börjar samma dag som ni gått igenom läxan i skolan (då ni ännu har den färskt i minnet). En metod som brukar fungera bra!

VERBLÄXAN:

Först 2 REGELBUNDA VERB (de som alltid slutar på -ed man ändrar tidsformen),
sedan 8 OREGELBUNDNA VERB (de som böjs på olika sätt, utan några gemensamma regler och som måste NÖTAS in ungefär som man nöter in multiplikationstabellen):

1:a temaformen/2:a temaformen/3:e temaformen
(tänk: att ..., igår ... jag, jag har ...)

like, liked, liked (att spela, igår spelade jag, jag har spelat)
play, played, played

find, found, found
get, got, got
go,went, gone
have, had, had
be, was/were, been
lose, lost, lost
see, saw, seen
think, thought, thought

De oregelbundna verben finns i listan som börjar på sidan 119 i textboken. Jag kommer att säga orden på svenska och ni ska skriva dem på engelska. Är du osäker på vad orden betyder behöver du slå upp dem i listan!