tisdag 18 januari 2011

Nytt år - nya läxor! Läxa till fredag 21/1 (7a,b,c)

I läxa från i dag tills på fredag 21/1 har ni i uppgift att 10-15 minuter/dag (tis,ons och tors) öva på 10 verb och deras temaformer.

Förutom att öva på verbens böjningar prövar ni då också hur det fungerar om ni pluggar korta stunder flera dagar i rad, och börjar samma dag som ni gått igenom läxan i skolan (då ni ännu har den färskt i minnet). En metod som brukar fungera bra!

VERBLÄXAN:

Först 2 REGELBUNDA VERB (de som alltid slutar på -ed man ändrar tidsformen),
sedan 8 OREGELBUNDNA VERB (de som böjs på olika sätt, utan några gemensamma regler och som måste NÖTAS in ungefär som man nöter in multiplikationstabellen):

1:a temaformen/2:a temaformen/3:e temaformen
(tänk: att ..., igår ... jag, jag har ...)

like, liked, liked (att spela, igår spelade jag, jag har spelat)
play, played, played

find, found, found
get, got, got
go,went, gone
have, had, had
be, was/were, been
lose, lost, lost
see, saw, seen
think, thought, thought

De oregelbundna verben finns i listan som börjar på sidan 119 i textboken. Jag kommer att säga orden på svenska och ni ska skriva dem på engelska. Är du osäker på vad orden betyder behöver du slå upp dem i listan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar